keskiviikko 08. tammikuun 2020

-Ehkäisyrengas-

Multa on pyydelty ihan älyttömästi lisää postauksia liittyen ehkäisyyn, ja oon luvannut kaikille kysyneille kirjoittaa lisää, kunhan omat kokemukset ovat hieman karttuneet, joten täältä pesee. Pakko sanoa taas alkuun, että mun mielestä on vaan ihan super ihanaa miten paljon oon saanut teiltä viestejä tähän asiaan liittyen; niin tsemppejä kuin omia kokemuksia ja neuvoja. Kiitos siis tosi paljon kaikille blogiin kommentoineille ja instan puolella viestiä laittaneille, on ollut tosi suuri apu lukea teidän kokemuksia!! ♥︎

Kirjoitin viimeks mun fiiliksiä epillereistä ja ehkäisyrenkaaseen siirtymisestä – aiemman postauksen löydät täältä. Nyt oon käyttänyt tosiaan Ornibel ehkäisyrengasta sen 3kk joka on ns. minimi aika testata jotain hormonaalista ehkäisyä, jotta kroppa kerkee tottua siihen – ja itse näitä nyt testanneena haluan sanoa että mun mielestä jopa toi 3kk on todella lyhyt aika. Mun kroppa on ainakin käynyt kovan myllerryksen läpi, ja tuntuu että olo alkaa nyt vasta ehkä vähän tasoittua. Mun aiemmin syömissä Yaz e-pillereissä oli vaikuttavia hormoneja 0,02mg & 3mg ja Ornibel ehkäisyrenkaassa on 0,015 & 0,120mg eli huomattavasti vähemmän. Lisäksi ehkäisyrengas vaikuttaa paikallisesti kun taas epillerit menee koko elimistön läpi, joten pelkästään näistä syistä oli helppo päätös kokeilla seuraavaksi rengasta.

id-kuva

Ensimmäinen fiilis minkä muistan renkaaseen vaihdettuani oli se, että mun mieli kirkastui ihan huomattavasti. Sellainen jatkuva masentunut ja ”hällä väliä”-fiilis lähti kokonaan pois, ja tuntui että oon taas oma iloinen itseni. :) Ihokaan mulla ei mennyt mitenkään huonompaan kuntoon sinänsä, vaikka muutamia yksittäisiä näppyjä on jossain välissä tullut. Kuvittelin ettei epillerit mitenkään kamalasti turvottaneet mua, mutta tosi nopeasti lopettamisen jälkeen lähti kaikki nestepöhötys pois, ja ainakin itse huomaan kropassa todella radikaalin eron. :D That being said, myös tisseistä lähti puolet pois… Nyyh, just kun olin ehtinyt tottua että kerrankin on tissit!

Ensimmäinen negatiivinen asia oli kuitenkin migreenit, jotka tuntuivat vain pahentuvan renkaan kanssa.. Ensimmäisen ehkäisyrengas-kuukauden aikana kärsin todella kovista migreeneistä viikottain. Jouduin olemaan koulusta pois päänsärkyjen takia, makasin vaan kokonaisia päiviä pimeässä huoneessa silmät kiinni. Oksetti ja tuntui että toinen puoli päätä halvaantuu. Uskon että tähän vaikutti kuitenkin eniten se hormonipitoisuuksien nopea lasku? Silloin kun joskus aikoinaan ensimmäisen kerran lopetin e-pillerit, kärsin myös ainakin kuukauden kovista päänsäryistä.

Toinen kuukausi olikin sitten taas henkisesti vähän nihkeämpi ja tuntui että fiilikset alkoi taas heitellä enemmän… Olin silti välillä iloinen ja välillä surullinen, vs. epillereiden kanssa mikään ei tuntunut millekkään (tai ainakaan hyvät jutut ei). Suutuin kuitenkin muutamista ihan pikku jutuistakin poikaystävälle, ja olo oli välillä ilman syytä surkea. Migreenit onneksi alkoi harventua huomattavasti, ja jopa taukoviikko meni kokonaan ilman migreeniä (mulla yleensä silloin pahin). Mulle tää toinen kuukausi oli epillereiden kanssa se pahin, joten järkeilin että myös renkaan kanssa kroppa on varmaan aika ”kriisissä”. Sekä pillereiden että renkaan kanssa tämä toinen kuukausi sellainen, että mietin ihan tosissaan lopettamista. Olo kuitenkin alkoi tasaantua loppua kohden.

3. kuukausi puolestaan on ollut jo paljon helpompi. Fiilis on ollut muutamia kertoja ehkä vähän turhan surkea ilman syytä, mutta migreenit on helpottaneet paljon, niitä on ollut ehkä 2-3 kertaa kuukauden aikana. Positiivista on myös se että epillerien mukana tulleet ihmeelliset menkkakivut yms. on kokonaan lähteneet, ja kroppa tuntuu taas ihan omalta. Rengas on myös paaaljon helpompi kun se pitää ainoastaan kerran ottaa pois ja laittaa takaisin kerran kierron aikana.

Viimeksi tänään puhuin hoitajan kanssa, ja sovittiin että jatkan nyt vielä renkaalla. Jos migreenit ei ala jäädä pois 4. kk aikana, niin sitten mietin uudestaan. Tosin, en usko että haluan lähteä kokeilemaan enää tämän jälkeen mitään hormonivalmistetta, että ehkä sitten täytyy miettiä esim. kuparikierukkaa. Musta tuntuu että oon stressannut mun kroppaa (JA PÄÄTÄ) jo aikalailla, vaihtamalla kahden eri valmisteen välillä.

With love, Silja


tiistai 08. lokakuun 2019

No ne e-pillerit!!

Oon saanut aivan älyttömän määrän kyselyitä ja viestejä koskien e-pilleri postausta, jonka kirjoitin tänne heinäkuun alussa. Olin silloin juuri aloittanut pillerit uudelleen vuosien tauon jälkeen, ja mua jännitti ihan törkeesti, koska oon ollut aina sitä mieltä ettei ole normaalia eikä luonnollista tunkea kroppaan sellaisia määriä sinne kuulumattomia hormoneja. Nyt oon syönyt pillereitä karvaa vaille 4kk ja ajattelin, että olis hyvä väli kertoa tämän hetken fiiliksistä, ja mitä kaikkea tässä on nyt tapahtunut!

Ensimmäiset muutokset aloin huomata suht nopeasti pillerien aloitusten jälkeen; iho alkoi kirkastua parin viikon jälkeen, se oli ensimmäinen huomio. Aika pian sen jälkeen alkoi tissit turvota ja kipeytyä. :D Näistä en ollut vielä moksiskaan, mutta kun tuli ensimmäisten lumetaplettien vuoro, sain 2vrk kestävän migreenin joka oli niin kova etten halunnut liikkua sängystä mihinkään. Mua oksetti ja kuvotti. Pakko tarkentaa etten oo siis kärsinyt aiemmin migreeneistä, vaan tämä on pelkästään e-pillerien aiheuttamaa!

Toisen pillerilevyn alussa pahin päänsärky katosi, mutta kuvotus-fiilis jäi pitkäksi aikaa. Tässä vaiheessa rupesin myös huomaamaan selviä muutoksia mielialassa, olo oli 24/7 todella masentunut ja surullinen. Suutuin ja otin itseeni ihan pienistäkin asioista ja yleinen olotila oli todella kurja. Sain raivareita ihan pienistä jutuista, joihin en tavallisesti takertuisi ikinä. Ei huvittanut tehdä yhtään mitään ja kaikki asiat tuntui vaan vaikealle. Toisen levyn puolen välin tienoilla soitin terkkariin äitini kannustuksesta, ja sanoin etten pysty enää syömään pillereitä. En vaan pystyisi kokeilla sitä 3kk annosta loppuun saakka, sillä negatiiviset tuntemukset olivat niin rajuja. Lääkäri määräsi mulle yhteistuumin ehkäisyrenkaan, joka piti ottaa käyttöön 2. liuskan loputtua. Hän huomasi vanhoista tiedoista, että multa on aikanaan lopetettu juurikin nämä Yaz pillerit pahojen migreenien sekä mielialanvaihteluiden takia….

Mulla oli kuitenkin jotain menoa jonka vuoksi päätin siirtää menkkoja ja siitä syystä otin tietoisen riskin, ja jatkoin kuitenkin vielä sen kolmannen pillerilevyn verran. Levyjen vaihteessa kärsin taas kovasta migreenistä, mutta sen jälkeen alkoikin tuntua siltä että mieliala alkaa tasoittua pikkuhiljaa. Tässä vaheessa mua alkoikin pelottaa taas uuden hormonin kokeileminen. Mullahan oli nyt ihan ok olo, hyvä iho jne jne. joten aloin miettiä että pitäisikö mun vaan kärsiä päänsäryistä jos kaikki muu on ihan hyvin? Sitten varattiin Vietnamin matka, ja mun e-pillerit olisivat loppuneet muutamaa päivää ennen kuin meidän lento lähti Suomesta. En uskaltanut ottaa riskiä että jokin menisi vikaan ehkäisyrenkaan kanssa reissussa, ja matka menisi pilalle, joten soitin taas lääkärille joka pienen suostuttelun jälkeen suostui määräämään mulle vielä yhden kuukauden annoksen samoja pillereitä.

Nyt alkaa olla sitten taas se aika käsillä kun mun pitäisi vaihtaa siihen helkutin renkaaseen. Oon koittanut punnita mun fiiliksiä pillereiden kanssa, ja vaikka olo onkin nyt ihan ok, niin tuntuu tosi ahdistavalta koittaa puntaroida erilaisten huonojen juttujen väliltä. Mietin eilen illalla mun tämän hetkistä fiilistä, ja vaikka pahimmat tunnekuohut ovatkin jo rauhoittuneet, niin en oo silti oma itseni enää. Oon tosi hermoheikko, stressaan ja itken edelleen ihan joka asiasta. Vaikka yleisfiilis on parempi, niin mulla on silti edelleen surullinen olo ja tunne siitä että ”kaikki ei oo hyvin”, vaikka pitäis kaiken järjen mukaan olla. Oon vaan niin tottunut pillerihin jo, etten huomaa tätä ellen rupea kunnolla pohtimaan omaa oloani. Tuntu että oon niin turtunut tähän huonoon fiilikseen ja en muista enää muuta, niin en osaa ajatella sitä..

On siis ehkä ihan hyvä vaihtoehto nyt kokeilla sitä rengasta, mutta oon silti ihan tosi peloissani. Tuntuu että oon joku koekaniini, joka joutuu testailemaan erilaisia lääkkeitä. :( Pelkään myös uusia mielialanvaihteluita, ihon räjähtämistä jne. ja mulla on avuton olo siitä että mitä teen jos tämäkään ei sovi mulle? Vai voiko ylimääräiset hormonit edes sopia kellekkään oikeasti, vai turtuuko niihin vaan?

With love, Silja